måndag 15 oktober 2007

Höstplanteringar

Favoriter just nu.
Prydnadskål, alunrot, oxalis, murgröna, ljung, bärljung, silvergirlang, taklök, kuddmossa, bark och pumpor.
Tidigare i höst hade jag helvit kärleksört, jättefin.





Något att tänka på är att ha olika struktur. Låt växternas olikheter framhäva varandra. Leta efter kontraster. Mörkt-ljust, matt-blankt, stort-litet, färgsvagt-färgstarkt. o.s.v. Om man väljer växter som är yviga är det fint att lugna ner intrycket med något som är stort och har en rund form.
Man får ett lugnare intryck om man planterar flera av samma sort i en grupp.

10 kommentarer:

Mrs M sa...

Tack för inspirationen! Måste verkligen ta tag i höstplanteringarna nu... snart är det försent! KRAM

Marie sa...

Min första kommentar i en blogg, hoppas jag gör rätt hi hi. Tycker det va jätte fint och vilka härliga färger

Anonym sa...

Jättefint! Precis den typen av tips jag tänkte på när jag önskade mer blomstertips i din blogg! Kan du tipsa om hur man får TID att göra sådana arrangemang också - inte bara hur? :-)

Anonym sa...

Det måste vara fel tid inställd. Jag kommenteradejust efter du lagt in i vita hem - alltså kl 22:05, konstigt...

På min gatan i stan sa...

Det där var snyggt alltså!!! :-)

Kram Marre

Veronika sa...

Oj va vackert! :-D
Hoppas allt e bra, Kramar!

Jeanette Hornbeck sa...

Tack för era gulliga kommentarer!
Vassego Mimmi!
Det gick ju bra marie:-)tack så mycket!
Cristina tid får man när man har klockan en timme fel...eller som någon vis kvinna i vita skrev, gör bara det du måste och det som är skitkul (möjligen finare formulering)
Tack Marre & Veronika!

Anonym sa...

Vilka vackra planteringar...inspirerad.
mvh "M Hjärtan på tråd

Anonym sa...

Åh vad inspirations man fick nu!
Skall ha huset fullt med gäster (fyller 40!) på lördag och skall ta mig tid att imponera på dem med några vackra arrangemang med hjälp av dina bilder.
TACK, detta kom väldigt lägligt.

Kram,
Anja MaFox

Camilla sa...

Vilka inspirerande och fina planteringar -önskar att jag hade hade tagit tag i det med höstplanteringar, men det har inte blivit av då jag är på jakt efter nya krukor. Dina skulle passa utmärkt hemma hos mig :-)